سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست مرسدس بنز CL63AMG

رانندگی با لوکس ترین کوپه مرسدس بنز

در سال 88 ورود خودروهای گذرموقت به کشور، به طور چشمگیری افزایش یافت. خودروهایی که اکثراً از حوزه خلیج فارس وارد کشور می‌شوند. جدیدترین و لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین خودروها در این سال به صورت گذرموقت وارد کشور شدند.

با رسیدن به اواخر سال 88 این جنب و جوش افزایش یافته و بسیاری از مالکان خودروها قصد دارند تا زمان تحویل سال را در ایران حضور داشته باشند. یکی از همین خودروها مرسدس‌بنز CL63AMG است که در چند شماره قبلی خبر ورود این خودروها را اعلام کردیم. با هماهنگی‌های لازم توانستیم ملاقاتی چند ساعته با این کوپه آلمانی داشته باشیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نسل جدید مرسدس‌بنز CL در سال 2007 معرفی شد. این کلاس به اعتقاد بسیاری مدل دودر و 2+ 2 کلاس S است. CL به عنوان بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین کوپه مرسدس بنز محسوب می‌شود و در آن از تمامی تکنولوژی‌های جدید و سیستم‌های ایمنی به کار گرفته شده است.

مرسدس‌بنز برای CL از دو پیشرانه قدرتمند و حجیم 8 و 12 سیلندر استفاده کرده است. مدل CL500 از پیشرانه هشت سیلندر Vشکل به حجم 5/5 لیتر و قدرت 385 اسب‌بخار برخوردار است و نمونه CL600 پیشرانه‌ای 12 سیلندر با آرایش خورجینی مجهز به دو توربوشارژر که قدرت این پیشرانه شش لیتری در حدود 510 اسب‌بخار است. در این میان تیونر AMG برای مشتریان مشکل‌پسند خود، خودرویی متفاوت‌تر عرضه کرده است. مدل اول CL63AMG و مدل دوم CL65AMG است. خودروی مورد آزمایش این شماره نمونه CL63AMG با سطح تجهیزات کامل وپیشرانه تقویت شده است.

نمونه CL65AMG دارای یک موتور 12 سیلندر Vشکل به حجم 5/6 لیتر و قدرت 603 اسب‌بخار است. قیمت نمونه CL63AMG در حدود 147 هزار دلار و بهای پرداختی برای CL65AMG در حدود 200 هزار دلار است. نمونه مورد آزمایش در حدود 146 میلیون تومان برای مالک خودرو آب خورده است.

CL63AMG دارای کیت بدنه اسپرت است که با نمونه استاندارد متفاوت است. در قسمت جلو سپر جدید با ورود هوای پهن به همراه مه‌شکن‌های درون سپر نمایان است. همچنین هواکش‌های قرار گرفته در طرفین سپر علاوه بر زیبایی وظیفه خنک‌کردن چرخ‌ها و ترمزها را بر عهده دارند.

در قسمت کناری نیز رینگ‌های سفارشی فورچ‌کاری شده 20 اینچی AMG و رکاب‌های اسپرت به چشم می‌خورد. همچنین در پشت گلگیر جلو عبارت 63AMG حک شده است تا دیگران را متوجه حضور خودرویی قدرتمند کند. زمانی که به عقب CL می‌نگرید، چراغ‌های کشیده و سپر جدید را ملاحظه می‌کنید. بر روی سپر جدید یک دیفیوزر و سیستم اگزوز سفارشی AMG با دو خروجی استیل در طرفین سپر نصب شده است. ظاهر CL63AMG واقعاً پر ابهت و جذاب است. خودرویی کاملاً اسپرت و در عین حال با پرستیژ، زمانی که در میان دیگر خودروها قرار می‌گیرد مشخص است. خودرویی متفاوت در آن بین حضور دارد. زمانی که دستگیره در را می‌کشید، شیشه‌ها به سرعت به میزان یک سانتی‌متر به سمت پایین می‌آیند تا در راحت‌تر باز شود.

قبل از ورود به کابین اولین چیزی که جلب توجه می‌کند رکاب‌های CL است که با روکش استیل و علامت AMG مزین شده‌اند. زمانی که بر روی صندلی‌های پهن و بزرگ CL قرار می‌گیرید تنها قسمتی از بدنتان از بیرون مشخص است. کابین نشان‌دهنده یک خودروی لوکس و گران قیمت است. پوشش چرم صندلی‌ها، داشبورد و غربیلک فرمان و کنسول مرکزی در کنار استفاده از چوب گردو بر روی کنسول مرکزی و تودری‌ها حس لوکس‌بودن را دو چندان کرده است. هوای سرد بیرون باعث شد زمانی که بر روی صندلی‌ها قرار گرفتیم گرمکن صندلی‌ها را فعال کنیم و تنها بعد از گذشت کمتر از 10 دقیقه بدنمان کاملاً گرم شد.

با توجه به آنکه خبری از سرنشینان سوم و چهارم نبود صندلی‌های برقی 14 جهته را به عقب برده تا فضای کافی برای پاهایمان به وجود آید. البته بدون آنکه صندلی‌ها را به عقب بکشیم فضای بسیار راحتی نیز در اختیار داشتیم. کابین CL به غیر از قسمت کنسول مرکزی و بخشی از داشبورد شباهت فراوانی با کابین S دارد.

بر روی داشبورد LCD رنگی هشت اینچی با قابلیت چرخش به راست و چپ قرار دارد. در سمت چپ این LCD شما می‌توانید ارتفاع خودرو، میزان نور و زاویه LCD را تنظیم کنید. علاوه بر آن می‌توانید سیستم کمک‌کننده پارک و سیستم ESP را غیرفعال نمایید. بر روی کنسول مرکزی دو ورودی هوا با روکش کروم قرار دارد و در وسط آن ساعت گران قیمت IWC که مخصوص خودروهای سفارش AMG است جای دارد. در پایین آن دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که به کمک آنها می‌توانید دمای جداگانه‌ای برای دو سرنشین جلو تنظیم کنید. با فشار دادن در پوشش پایین سیستم تهویه می توانید DVDهای موردنظر را انتخاب کنید و به موزیک دلخواه خود گوش دهید. در همین قسمت جالیوانی، جاسیگاری و فندک نیز با درپوش‌های چوبی پوشانده شده‌اند.

محفظه بالایی که از هر دو سمت (سرنشین و راننده) باز می‌شود فضایی برای قراردادن کیف پول، مدارک و DVDها است. محفظه پایینی نیز که عمق و فضای بیشتری دارد در صورت سفارش مشتری می‌توان از آن به عنوان محفظه خنک‌کننده یا همان یخچال استفاده کرد در غیر این صورت محل مناسبی برای قراردادن کیف دوربین عکاسی است. در جلوی زیرآرنجی‌ها یک جوی استیک قرار دارد که می‌توانید به کمک آن به تلفن خود جواب دهید. در جلوی جوی استیک یک موس قرار دارد که می‌توانید به منوی اصلی دسترسی پیدا کنید. در طرفین این موس دکمه‌های قطع و وصل صدای سیستم صوتی، انتخاب شرایط رانندگی (معمولی، اسپرت، برقی و لغزنده) خواباندن زیرسری‌های عقب، بلوتوث تلفن، ماساژور صندلی‌های جلو، چراغ هشداردهنده و کروزکنترل هوشمند (Distronic Plus) وجود دارد.

«آزمایش رانندگی»

پشت فرمان قرار می‌گیریم و آماده حرکت می‌شویم. زمانی که در را باز می‌کنید بر روی صفحه کیلومتر دیجیتالی علامت AMG چند ثانیه ظاهر می‌شود. دکمه استارت را فشار می‌دهیم و بعد از چند لحظه صدای کاملاً غرنده به گوش می‌رسد. در ابتدا این صدای پیشرانه هشت سیلندر Vشکل CL است که به گوش می‌رسد اما چند لحظه بعد صدای پرطنین سیستم اگزوز دستکاری شده محیط اطراف را دربرمی‌گیرد. حتی زمانی که درون کابین هستید این صدا به گوش می‌رسد. اهرم تعویض دنده CL همانند S در زیر فرمان قرار دارد. با کشیدن به سمت پایین جعبه‌دنده را از حالت P به D تغییر می‌دهیم.

ترمز دستی که به صورت یک کلید در سمت چپ داشبورد قرار دارد را خلاص کرده و حرکت را آغاز می‌کنیم. حتی کوچک‌ترین نیش گاز صدای سیستم اگزوز را کاملاً بلند می‌کرد در صورتی که هنوز دور موتور به 3000 دور نرسیده است. ادعای کمپانی مرسدس بنز در مورد شتاب اولیه از حالت سکون تا 100 کیلومتر 6/4 ثانیه است. اما با انجام سه بار آزمایش در بهترین حالت (اسپرت) عددی بهتر از 9/4 ثانیه به دست نیامد.

CL63AMG از یک نیروگاه هشت سیلندر به حجم 2/6 لیتر و قدرت 518 اسب‌بخار در دور 6800 دقیقه به همراه گشتاور 465 پوند- فوت در دور 5100 دقیقه بهره‌مند است. این پیشرانه به صورت دست‌ساز تولید شده و بر روی آن پلاک مخصوص حک شده که نام مهندس ناظر و امضای وی به همراه عبارت AMG نمایان است.

CL63AMG که از امکانات ایمنی و حفاظتی فراوانی برخوردار است یکی از ایمن‌ترین کوپه‌های جهان شناخته شده است. کمربندهای سه مرحله‌ای پیش کشنده، سیستم کنترل پایداری ESP، ترمزهای ضدقفل ABS، دیسک‌های خنک‌شونده در ابعاد4/1 × 4/15 (جلو) و 1× 4/14 (عقب)، 9 عدد ایربگ، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LANE Keeping Assist) (هنگام تعویض خطوط اگر اتومبیلی در نقطه کور باشد این سیستم با لرزاندن فرمان راننده را متوجه می‌کند)، سیستم کمکی دید در شب (Night Viewassist) با حسگر تشخیص عابر، چراغ‌های جلو زنون با سیستم چرخش در پیچ، سیستم حفاظت پیشگیرانه PRE-SAFE یا همان سیستم ترمز پیشرانه با تشخیص فاصله خودرویی جلویی، سیستم فعال بدنه و بسیاری دیگر از تجهیزات ایمنی در این خودرو علاوه بر کاهش تصادفات باعث می‌شود تا یک رانندگی آسان و لذت‌بخش داشته باشید.

وقت آن رسیده تا توان اصلی پیشرانه را محک بزنیم. مکانی کاملاً صاف برای انجام آزمایش. قبل از هر چیز باید این نکته را اضافه کنم که در ابتدای آزمایش به درخواست تیم تست دنیای‌خودرو پورشه پانامرا S که در چند شماره قبلی آزمایش شد در کنار CL حضور داشته باشد.

آماده انجام آزمایش می‌شویم. هر دو خودرو کنار هم با حرکت دست به سرعت از جلوی دیدتان دور می‌شوند. در تمامی مسیر این CL63AMG بود که با صدایی مهیب‌تر از پانامرا S پیش‌افتاده بود. چند ثانیه بعد صفحه کیلومترشمار عدد 140 را نشان می‌داد اما هیچ احساسی نسبت به سرعت بالای خودرو نداشتیم.

به همین خاطر سرعت خودرو را تا مرز 160 رسانده و در همین لحظه بود که صندلی‌ها جهت ایمنی بیشتر به سمت عقب رفته و کمربند ایمنی محکم‌تر شده تا در صورت بروز حادثه کمترین خسارت وارد شود.  در تمامی لحظه‌ها صندلی‌ها شما را به خوبی حفظ کرده‌اند و بدون هیچ تکان اضافی شما را در خود جای داده‌اند. با نزدیک‌شدن به انتهای مسیر صدای جیغ لاستیک‌ها شنیده شد، در کمترین زمان ممکن سرعت خودرو از 160 کیلومتر به حالت سکون رسید. بدون آنکه هر دو سرنشین به جلو کشیده شوند. CL63AMG سفارش آمریکا دارای حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت است اما نمونه موردنظر که سفارش اروپا بود توسط محدودکننده الکتریکی سرعت به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است. حرکت خود را در داخل خیابان‌های پهن غرب تهران ادامه می‌دهیم.

نکته بسیار جالبی که در CL63AMG توجه ما را به خود جلب کرد وجود سیستم Adjustable Side Bolsters بود. در قسمت‌های کنار پشتی و نشیمن‌گاه صندلی‌های جلو کیسه‌های هوایی قرار دارد که به کمک سنسورهای موجود و میزان چرخش فرمان و شتاب اتومبیل به کمک سوپاپ‌های الکتریکی پر و خالی می‌شوند و با این کار فضای خالی صندلی‌های جلو را در شتاب‌گیری‌های عرضی و عبور از پیچ‌ها پر می‌کنند. این دستگاه این امکان را به شما می‌دهد تا بر روی صندلی راحت باشید و هیچ‌گونه تکان اضافه‌ای نداشته باشید. با توجه به آنکه این خودرو از محور عقب نیرو می‌گیرد (RWD) در حین دور زدن با شتاب بالا از عملکرد خوبی برخوردار است. در قسمتی از خیابان با خاموش کردن سیستم ESP پدال گاز را تا انتها فشار دادیم چند لحظه چرخش درجا و بعد حرکت 360 درجه با بلندشدن دود از لاستیک‌های عقب عابرین را متوجه خود ساخت.

CL63AMG از یک گیربکس هفت سرعته با قابلیت تعویض دنده از روی پدال‌های پشت فرمان برخوردار است که یک رانندگی اسپرت را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

در حین حرکت لاستیک‌های کانتیننتال در ابعاد 255/35ZR20 (جلو) و 275/35ZR20 (عقب) و رینگ‌های سفارشی فورچ‌کاری شده 20 اینچی AMG در کنار کمک‌فنرهای Airmatic و سیستم تعلیق چهار مفصله در جلو و چند تکه در عقب به خوبی ضربات وارد به کابین را در تمامی سرعت‌ها دفع می‌کرد تا هیچ تکانی اضافی سرنشینان را متوجه خود نسازد.

زمانی که در میان دیگر خودروها قرار می‌گیرد ابعاد بزرگ CL شما را متفاوت‌تر نشان می‌دهد. طول 5085 (برای نمونه AMG نمونه ساده دارای طول 5065 میلی‌متر است) میلی‌متری، ارتفاع 1417 میلی‌متری، پهنای 1872 میلی‌متری و فاصله بین دو محور جلو و عقب 2954 میلی‌متر فضای بسیار مناسبی را در اختیار هر چهار سرنشین قرار می‌دهد. در قسمت عقب کنسول مرکزی باعث شده تا تنها دو سرنشین در این قسمت قرار بگیرند. البته این قسمت برای افراد بلند اصلاً مناسب نیست زیرا با توجه به فضای مناسب برای پا و زانو اما تماس سر با سقف انکارناپذیر است. اما برخی از امکانات و تجهیزات CL63AMG عبارتند از: فرمان تلسکوپی با تنظیم زاویه، عمق و ارتفاع، روشن و خاموش‌شدن اتوماتیک چراغ‌ها، آینه‌های ضد نور، بلوتوث تلفن همراه، صندوق عقب برقی، دوربین دید عقب، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم امدادرسانی SOS، سانروف برقی، سنسور باران، پرده برقی عقب، صندلی‌های برقی با سه حافظه و دارای حافظه یکپارچه با فرمان و آینه‌ها، تنظیم ارتفاع خودرو، سیستم صوتی تصویری HARMAN/Kardon، ماساژور صندلی‌های جلو، پوشش چرم طبیعی با آرم AMG، تنظیم ارتفاع زیرسری و آینه‌های تاشو برقی. CL63AMG خودرویی است که تنها برای رانندگی با سرعت بالا قابل استفاده است. رانندگی در ترافیک چندان برای این هیولای آلمانی دلچسب نیست.

کسانی که دوست دارند متفاوت باشند خرید CL63AMG را پیشنهاد می‌کنیم.

در پایان از همکاری صمیمانه مدیریت هنرکده کیانفر جهت در اختیار قرار دادن این خودرو تشکر می‌کنیم.

 


» نظر