سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست گروهی سدان های متوسط بازار- مزدا3-رنو مگان و نسل جدید کیا سر

مروری بر رقبا

اولین خودرو که سابقه طولانی‌تری نسبت به سایرین در بازار کشور ما دارد از قاره اروپا و کشور فرانسه است. رنو مگان نسل دوم خودرویی که درسال 1995 نسل اول آن تولید و نسل سوم آن در سال 2008 وارد بازار شده است، اما در کشورمان همچنان نسل دوم آن در مدل‌های 1600 و 2000 با گیربکس‌های پنج دنده دستی و چهار سرعته تولید می‌شود که برای آزمایش نمونه 2000 آن با دنده تیپ‌ترونیک انتخاب شد. خودروی مورد آزمایش به دلیل عدم دسترسی به نمونه صفر کیلومتر حدود 40 هزار کیلومتر کارکرد داشت که همین امر تا حدودی بر روی رکورد‌های آن تاثیر‌گذار بود.

دومین خودرو درحدود دو سال است که از ورودش به بازار داخلی ایران می‌گذرد، خودرویی است که از قاره آسیا و کشور ژاپن به ایران وارد شده است. مزدا3 در سال 2003 تولید شد که در حال حاضر نسل اول این خودرو در خیابان‌ها تهران دیده می‌شود، آغاز پیش فروش مزدا3 نسل جدید نیز به تازگی در کشور شروع شده در حالی که خبرنگار دنیای‌خودرو در شهریور ماه سال 88 در سفری چند روز به جزیره کیش از ورود این خودرو باخبر شده بود.

نسل اول مزدا3 در کشور با 3 تیپ مختلف عرضه می‌گردد که تنها در آپشن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و در بخش فنی با یکدیگر یکسان هستند که از میان آن‌ها تیپ 2 در اختیارمان قرار گرفت.

اما آخرین خودرو که می‌توان آن را جدیدترین خودرو در گروه محسوب کرد از کشور کره جنوبی است. کیا سراتو نسل جدید با پیشرانه‌ای قوی‌تر و ظاهری جذاب و زیباتر نسبت به نسل قبلی وارد کشور شده است. نسل قبلی این خودرو زمانی وارد بازار شد که رقیب تازه‌‌وارد آن یعنی مزدا3 به تازگی پا به خیابان‌ها گذاشته بود. اما نسل جدید سراتو زودتر از نسل جدید مزدا3 وارد خیابان‌های کشور شد. ظاهری کاملاً متفاوت به همراه پیشرانه بهینه‌سازی شده از شاخصه‌های اصلی برتری این نسل نسبت به مدل قبلی خود است.

هر سه خودرو با کمی تأخیر در مکان هماهنگ شده حضور پیدا کردند تا آزمایش آغاز شود. ابتدا خودروها را به صورت انفرادی مورد ارزیابی قرار دادیم و پس از آن به صورت گروهی به ارزیابی آن‌ها پرداختیم تا نقاط ضعف و قدرت آن‌ها آشکار شود.

رنو مگان

رنو مگان با پیشرانه 2لیتری و قدرت132 اسب‌بخار در دور موتور6000 دقیقه در طی آزمایش در مدت 11.1 ثانیه در حالت اتوماتیک گیربکس از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر توانست دست یابد. این مدت زمان در مدل دستی ظرف 9.2 ثانیه صورت می‌گیرید. همچنین این پیشرانه قادر است در دور موتور 4250 دقیقه گشتاوری معادل 185 نیوتن‌متر را تولید کند.

خودروی مورد آزمایش از جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک بهره‌مند است. مگان با دارا بودن وزن 1370 کیلوگرم به عنوان سنگین وزن‌ترین خودرو در گروه محسوب می‌شد که در حین رانندگی این اختلاف وزن کاملاً در مقابل دو رقیب دیگرش به چشم می‌آمد. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور در این خودرو به ترتیب برابر است با 4498 میلی‌متر، 1777 ‌میلی‌متر‌، 1460 ‌میلی‌متر و 2686 میلی‌متر که باعث شده تا فضا برای هر چهار سرنشین مناسب باشد.

با ورود به کابین سادگی و بی‌آلایش‌بودن کابین کاملاً حس می‌شود. داشبورد یک تکه با کیفیت مناسب که به رنگ خاکستری طراحی شده حس اسپرت بودن را القا می‌کند اما سبک قرارگیری کنترل‌ها و دکمه‌ها بیش از اندازه ساده به نظر می‌‌رسد و تنها قسمت کارتخوان و دکمه روشن و خاموش کردن پیشرانه در این خودرو قابل توجه است. سوئیچ کارتی را در جای خود در پایین کنسول مرکزی قرار داده و پای خود را بر روی پدال ترمز قرار می‌دهیم و دکمهStart را فشار می‌دهیم.

پیشرانه 4 سیلندر مگان با صدایی نرم و آرام روشن می‌شود. قبل از حرکت فکر می‌کردیم مگان بتواند راننده و سرنشینان را در طول آزمایش راضی نگه دارد. اما به نظر می‌رسد132 اسب‌بخار قدرت برای وزن 1370 کیلوگرمی آن کافی نیست و وقتی این امر را در کنار کارکرد خودرو قرار می‌دهیم علت کندتر بودن مگان نسبت به دو خودروی دیگر مشخص می‌شود. در کنار این موارد گیربکس این خودرو نیز هماهنگی مناسبی با موتور ندارد و در آغاز حرکت با وجود تقلای زیاد موتور جنب و جوشی از خودرو دیده نمی‌شود .

فرمان‌پذیری مگان قابل قبول است به خصوص آنکه فرمان این خودرو مجهز به سیستم کمکی الکتریکی حساس به ‌سرعت است و با افزایش سرعت فرمان سفت‌تر و کنترل خودرو آسان‌تر می‌شود. این خودرو در زمان آزمون اسلالوم نیز به خوبی عمل کرد و نشان داد می‌توان با وجود سیستم فنربندی نرم آن، بر روی قابلیت‌های دینامیکی آن حساب کرد.

برای انجام آزمایش شتاب آماده می‌شویم، با توجه به آنکه مسیر کاملاً صاف و طولانی در اختیار نداشتیم به سراغ یک خیابان خلوت اما با شیب حدود 9 درجه می‌رویم و برای نزدیک‌تر‌شدن اعداد به واقعیت آزمایش را سه بار در مسیر سربالایی و سه بار در مسیر سراشیبی انجام می‌دهیم که در نهایت از میانگین اعداد مسیر رفت و برگشت میانگین گرفته می‌شود.

مگان در حالت تیپ‌ترونیک توانست رکوردهای جالبی از خود به جای بگذار این خودرو برای رسیدن به سرعت 60 کیلومتر و 100 کیلومتر به ترتیب 6.4 و 12.5 ثانیه نیاز دارد که این اعداد با توجه به کارکرد خودرو و وجود دو سرنشین درون کابین به دست آمده. اما زمانی که جعبه‌دنده را در حالت اتوماتیک قرار می‌دهیم رسیدن به سرعت 60 کیلومتر از حالت سکون ظرف مدت زمان 5.7 ثانیه صورت می‌گیرد و برای رسیدن به سرعت100 کیلومتر 11.8 ثانیه زمان نیاز دارد.

در بخش دیگر آزمایش قصد ثبت شتاب 400 متر را داشتیم اما به خاطر محدود بودن فضا و ایمنی این اندازه به 200 متر تقلیل یافت. ابتدا گیربکس تیپ‌ترونیک و شیب رو به پایین را انتخاب می‌کنیم. مگان با این گیربکس توانست ظرف مدت زمان 14.9 ثانیه مسافت 200 متر را طی کنید، اما در مسیر برگشت و سر بالایی، سنگینی خودرو و ناهماهنگی میان جعبه‌دنده و پیشرانه مشهود بود که عدد به دست آمده 17.2 ثانیه بود و در نهایت میانگین این قسمت برای مگان 16.2 ثانیه به دست آمد.

جعبه‌دنده را در حالت اتوماتیک قرار می‌دهیم و آزمایش را مجدد انجام می‌دهیم، اعداد به دست آمد چندان اختلافی با اعداد رکورد قبلی ندارد. جعبه‌دنده در حالت اتوماتیک و حرکت به سمت پایین باعث شد تا مگان مسافت مورد نظر را درمدت زمان 14.2 ثانیه طی کند و در مسیر برگشت (سربالایی) عددی بهتر از 16.8 به دست نیامد که میانگین این بخش نیز برای خودرو15.5 ثانیه ثبت شد.

در مجموع می‌توان مگان را از نظر راحتی و آسایش و کیفیت کابین گزینه مناسبی دانست، همچنین جادار بودن صندوق بار و کابین دیگر امتیاز مثبتی برای این خودروی فرانسوی محسوب می‌شود.

دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap، ایربگ‌های جانبی و سرنشینان جلو در کنار سیستم ترمز ABS و دیسک‌های ترمز خنک‌شونده و کمربندهای ایمنی پیش کشنده با 3 نقطه اتصال ایمنی این خودروی31 میلیون تومانی را تضمین می‌کند. در کنار این مزیت‌ها پیشرانه ضعیف، امکانات پایین‌تر نسبت به رقبا، مصرف سوخت بیشتر و طراحی بدنه ساده و قدیمی‌تر از معایب این خودرو به شمار می‌آیند. از جمله تجهیزات و امکانات مگان2 لیتری می‌توان به آینه‌های برقی با گرمکن، کنترل اتوماتیک سیستم تهویه، تنظیم دستی صندلی‌ها، سنسور باران، مه‌شکن جلو، کارت هوشمند برای روشن و خاموش کردن خودرو، 6 عدد ایربگ، سیستم صوتی به همراه CDپلیر و ... اشاره کرد.

کیا سراتو

اما دومین خودرو این گروه تازه وارد شرکت کیا است. نسل جدید کیاسراتو با ظاهری متفاوت نسبت به نسل قبلی به همراه پشیرانه بهینه‌سازی شده و قدرتمندتر پا به این رقابت گذاشت.

سدان کوچک کیا 13 اسب‌بخار قدرت و چهار نیوتن‌متر گشتاور، نسبت به نسل قبلی خود بیشتر داشته. نسل جدید کیا سراتو مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم دقیق 1998 سی‌سی و قدرت 156 اسب‌بخار در دور موتور6200 دقیقه است. این پیشرانه با تولید 194‌ نیوتن‌متر گشتاور در دور 4200 و وزن خالص 1227 کیلوگرم قادر است در مدت زمان 10.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن به 198کیلومتر ختم گردد. کیا سراتو مجهز به جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است.

وزن کمتر نسبت به رقبا در کنار موتور پر قدرت‌تر باعث شد پیش از انجام آزمایش انتظار رکوردشکنی از این تازه وارد کره‌ای داشته باشیم اما سراتو اندکی پایین‌تر از انتظارات ظاهر شد. سراتو با دارا‌بودن ابعاد4530 میلی‌متر(طول)،1775میلی‌متر (عرض)، 1460میلی‌متر (ارتفاع) و 2650 میلی‌متر (فاصله بین دومحور) بزرگترین خودرو در گروه است که این اختلاف در ظاهر چندان قابل رویت نیست. ضمن آنکه در داخل کابین هم به لحاظ فضای سرنشینان نسبت به مگان کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

در مقابل کابین سراتو به روزتر از دو خودروی دیگر است و به طور کامل با سبک جدید طراحی کیا مطابقت دارد و از این نظر بالاتر از دو رقیبش می‌ایستد. البته این جذابیت کاملاً مطابق میل جوانان است و بر‌خلاف مگان که با وجود قدیمی بودن طراحی کابین می‌تواند افراد میان سال را نیز راضی کند، افرادی که در دهه چهارم زندگی هستند کابین سراتو را چندان مطابق میلشان نمی‌دانند. درون کابین حس اسپرت بودن به سرنشینان القا می‌شود به خصوص آنکه در رنگ‌بندی داخلی از رنگ مشکی استفاده شده است و نور‌پردازی نشان‌دهنده‌ها نیز این حس را تقویت می‌کند. چیدمان کابین قابل تحسین است، در بالاترین قسمت کنسول مرکزی ساعت دیجیتال قرار دارد، چراغ هشدار دهنده، سیستم صوتی و رادیو ضبط وCD چنجر 6 خشابی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در این قسمت تعبیه شده است.

ورودی Ipod وUsb نیز در کنار جافندکی قرار دارد. بر روی غربیلک فرمان نیز کروز کنترل و دکمه‌های تنظیم سیستم و صوتی قرار دارد. خودروی مورد آزمایش فاقد برخی امکانات نظیر گرمکن صندلی، روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید، پوشش چرم صندلی بود اما باز هم از نظر تجهیزات در بین دو خودروی دیگر رتبه بهتری را به خود اختصاص می‌دهد. زمانی که پیشرانه را روشن می‌کنید لرزش جزئی احساس می‌شود.

جعبه‌دنده را در حالت D قرار می‌دهیم و از همان ابتدای حرکت پدال گاز را تا انتها می‌فشاریم، شتاب اولیه سراتو با توجه به قدرت افزایش یافته نسبت به مدل قبلی خود کمی دور انتظار بود و مکث جزئی که درهمان ابتدا گریبان گیرتان شود در ادامه مسیر دردسر‌ساز خواهد بود. البته شتابگیری اولیه و مکث پیشرانه و جعبه‌دنده در سراتو به نسبت مگان کمتر احساس می‌شود حتی در برخی مواقع این موضوع قابل چشم پوشی است.

سرعت خودرو را به مزر 60 کیلومتر می‌رسانیم و در مسیری صاف اما کوتاه پدال گاز را برای لحظه‌ای رها کرده و با فشار مجدد شتابگیری را انجام می‌دهیم. خودرو کمی در شتاب‌گیری تاخیر دارد که می‌توان آن را به ناهماهنگی پیشرانه و گیربکس نسبت داد اما در ادامه و با تعویض به موقع دنده‌ها افزایش ناگهانی سرعت را شاهد بودیم.

رانندگی با سراتو لذت‌بخش‌تر از مگان است به خصوص آنکه فرمان در تمامی مدت زمان رانندگی به کوچکترین اشاره‌ای عکس‌العمل از خود نشان می‌دهد. برای شتابگیری آماده می‌شویم. آزمون شتاب مطابق قبل در مسیر سربالایی و سرپایینی هر یک سه بار انجام می‌شود. بعد از گذشت مدت زمان 5.5 ثانیه به سرعت 60 کیلومتر دست یافتیم و ظرف 11.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر رسیدیم. مجدداً برای شتابگیری آماده می‌شویم و این بارجعبه‌دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار می‌دهیم برای رسیدن به سرعت 60 کیلومتر مدت زمان 5.8 ثانیه صرف شد و رسیدن به سرعت 100 کیلومتر نیز در مدت زمان 11.4 ثانیه امکان‌پذیر بود.

آزمایش دوم شتاب 200 متر بود، هنوز امیدوار بودیم تا قدرت پیشرانه کمکی برای ثبت رکورد بهتر در آزمایش دوم داشته باشد. ابتدا مسیر سرازیری را انتخاب می‌کنیم و جعبه دنده را در حالت اتوماتیک قرار می‌دهیم. بازهم با شتاب بالا حرکت را آغاز می‌کنیم که در مدت زمان 13.1 ثانیه به انتهای مسیر در نظر گرفته شده رسیدیم.

در مسیر برگشت که دارای شیب به سمت بالا بود این عدد به 16.2 ثانیه افزایش یافت. در این قسمت میانگین زمان به دست آمده 14.65 ثانیه و نسبت به مگان بهتر بود که البته در این بین نباید از قدرت بالاتر آن نسبت به مگان چشم‌پوشی کرد.   این بار جعبه دنده را در حالت تیپ‌ترونیک قرار می‌دهیم و حرکت را آغاز می‌کنیم. در این قسمت با حرکت به سمت پایین توانستیم به رکورد بهتری دست یابیم که مسافت 200 متر را در مدت زمان 13.3 ثانیه طی کردیم و در مسیر برگشت و رو به بالا این عدد به 15.7 ثانیه افزایش یافت و میانگین زمان در این بخش نیز14.5 ثانیه ثبت شد.

در آزمون اسلالوم، نسل جدید سراتو نشان داد هر چند از نسل قبلی بهتر است اما همچنان بخش انتهایی اندکی ناپایداری از خود نشان می‌دهد که البته شاید در کاربرد‌های شهری به چشم نیاید اما اگر تمایل داشته باشد در پیچ‌ها قدرت موتور را مورد استفاده قرار دهید ناپایداری را حس خواهید کرد اما سیستم تعلیق آرامش مناسبی را به کابین این خودرو بخشیده که قطعاً در این بخش از آن راضی خواهید بود و سراتو نشان داد توانسته عملکرد مناسبی داشته باشد. در مجموع نسل جدید کیا سراتو را می‌توان خودروی مناسب برای جوان‌تر‌ها دانست و این برخلاف نسل گذشته این خودرو است که به دلیلی طراحی ظاهری به هیچ عنوان در خیابان‌ها جلب توجه نمی‌کرد. به خصوص آنکه همچنان تا قبل از ورود نسل جدید مزدا3 به تهران این سراتو جدید است که با ظاهر متفاوت خود توجهات بیشتری از دو خودروی دیگر را به خود جلب می‌کند هر چند با ورود مزدا 3 فیس لیفت شده به بازار این برتری تا حدود زیادی رنگ خواهد باخت.

وجود هشت ایربگ به همراه سیستم ترمز ضدقفلABS و ترمزهای دیسکی چهارچرخ و کمربندهای پیش کشنده ایمنی خودرو را به خوبی تضمین می‌کند. سطح تجهیزات سراتو نیز نسبت به مگان بالاتر بوده و با دارا‌بودن کروز کنترل، سنسور پارک، فرمان تلسکوپی، آینه‌های برقی با گرمکن، سانروف، صندلی‌های عقب تاشو، مه شکن جلو و ... در نمونه پایه بر مگان و مزدا 3 تیپ دو برتری دارد.

مزدا3

سومین خودروی حاضر در تست مزدا 3 است که به زودی شاهد حضور نمونه‌های فیس لیفت شده آن در بازار خواهیم بود که از زمان ورود به خوبی توانسته نقش یک خودروی سدان اسپرت را بازی کند و فروش بالای آن هم مؤید همین مطلب است.

مزدا3 دارای سه تیپ از نظر سطح تجهیزات است که نمونه مورد آزمایش در رده تیپ2 قرار می‌گیرد. تیپ یک با دارا بودن 6 ایربگ، ترمزها دیسکی چهار‌چرخ (خنک‌شونده جلو)، ریموت کنترل، آینه‌های برقی با گرمکن، تنظیم دستی صندلی، سیستم صوتی با CD، تنظیم ارتفاع چراغ جلو از نظر تجیزات در نوع خود نمونه مناسبی است اما تیپ دو علاوه بر موارد ذکر شده از گرمکن صندلی، روکش چرمی فرمان، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز برخوردار است و در تیپ3 نیز پوشش چرم صندلی‌ها، رادیو ضبط و CD چنجر 6تایی، سانروف، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها به عنوان تجهیزات دیگر و کامل خودرو به حساب آورد.

مزدا3 مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی با قدرت 147اسب‌بخار در دور موتور 6500 دقیقه و حداکثر گشتاور 187 نیوتن‌متر در دور موتور 4500 دقیقه است. شتاب صفرتا 100 این خودروی ژاپنی 9.2 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 208 کیلومتر در ساعت ثبت شده است. مزدا3 از گیربکس چهار دنده اتوماتیک تیپ‌ترونیک بهره‌مند است و دارای وزن 1340کیلوگرم است.

 ابعاد 4490 میلی‌متری (طول)، 1755میلی‌متری (عرض)، 1468میلی‌متر (ارتفاع) و2640 میلی‌متری (فاصله دومحور) مزدا 3 هر چند اندکی اختلاف ناچیزی با مگان دارد اما در عمل کابین مزدا3 را جمع و جور‌تر از مگان خواهید یافت که بیشتر بر جنبه اسپرت بودن آن تاکید شده تا خانوادگی بودن آن اما برای چهار نفر فضای کافی فراهم شده است.

با ورود به کابین حس اسپرت بودن به شما دست می‌دهد، همانند رقیب جدی خود یعنی سراتو، داخل کابین مزدا نیز با پوشش مشکی پوشانده شده تا احساس رانندگی اسپرت بیشتر القا شود. در بالاترین قسمت کنسول مرکزی دریچه‌های سیستم تهویه هوا و دکمه چراغ هشدار‌دهنده قرار دارد.

صفحه دیجیتال و نشانگرهای سیستم تهویه و رادیو ضبط در پایین این بخش قرار دارد. همچنین کنترل‌ها و ادوات سیستم صوتی، نوارکاست، سیستم تهویه، گرمکن شیشه‌های عقب و جلو و جاسیگاری در این قسمت قرار دارد که می‌توان بعد از سراتو بهترین چیدمان داخل کابین را به مزدا3 تعلق داد به خصوص صفحه کیلومتر‌شمار دایره‌ای که زیبایی خاصی به کابین بخشیده است.

پیشرانه با صدایی نرم روشن می‌شود، حرکت خود را آغاز می‌کنیم و چند دوری را به صورت آزمایشی طی می‌کنیم. فرمان به خوبی تحت امر شماست.نرم و خوش دست بودن فرمان این اجازه را به شما می‌داد تا علاوه بر تسلط هرچه بهتر بر روی خودرو مانورهای ناگهانی را نیز انجام بدهید.

حرکت را با دنده اتوماتیک آغاز می‌کنیم و با گذشت زمان 4.9 ثانیه سرعت خودرو به 60 کیلومتر می‌رسد و بعد از گذشت 10.1 ثانیه این سرعت به 100 کیلومتر می‌رسد. این بار جعبه‌دنده را درحالت تیپ‌ترونیک قرار می‌دهیم و حرکت را آغاز می‌کنیم که با عبور عقربه دور موتور از مرز 6500‌، موتور خودرو برای جلوگیری از آسیب به موتور جریان سوخت را قطع می‌کند و به راننده هشدار می‌دهد دنده بعدی را تعویض کند. برای جلوگیری از تاثیر این اتفاق بر رکورد‌گیری آزمایش را بار دیگر تکرار می‌کنیم و این بار پیش از رسیدن دور موتور به 6500 دنده را تعویض می‌کنیم. این بار در مدت زمان 5.1 ثانیه سرعت خودرو به 60 کیلومتر رسید و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر تنها10.3 ثانیه زمان صرف شد. آزمایش دوم را آغاز می کنیم و برای شتاب200 متر آماده می‌شویم. ابتدا جعبه‌دنده تیپ ترونیک و شیب ملایم رو به پایین را انتخاب می‌کنیم.

جعبه‌دنده تیپ ترونیک مزدا3 با کمی مکث در بهترین زمان یعنی 13 ثانیه توانست به 200 متر برسد و در مسیر سربالایی نیز این پیشرانه قدرتمند مزدا3 بود که با هماهنگی خوب میان جعبه‌دنده رکورد 14.6 ثانیه را به جای گذاشت که میانگین این قسمت 13.8 ثانیه به دست آمد. در وضعیت اتوماتیک مزدا3 مسافت 200 را در مدت زمان 11.1 ثانیه طی شود و در سر بالایی نیز این عدد به 14.4 ثانیه افزایش یافت که درمجموع میانگین این قسمت برای مزدا3 زمان 12.75 ثانیه به دست آمد.

در مدت شتاب‌گیری آنچه بیش از شتاب مناسب مزدا‌3 جلب توجه می‌کند احساس راندن یک خودروی اسپرت است که با کمک صدای موتور و البته هرزگردی مختصر چرخ‌ها در شروع حرکت حاصل می‌شود ضمن آنکه گیربکس و موتور هماهنگی بهتری از دو رقیب دیگر دارند. در آزمون اسلالوم، مزدا3 به خوبی از پس مانورهای سنگین بر آمد و از این نظر پا به پای مگان و فراتر از سراتو قرار گرفت با این تفاوت که فنربندی آن اندکی سفت‌تر از دو رقیب است که هر چند در مانور‌ها احساس بهتری از مگان دارد اما در رانندگی معمول شهری این سفتی فنربندی آن را در پس مگان قرار می‌دهد.

جمع بندی

هر چند در ابتدای مقاله این سه خودرو را رقیب یکدیگر عنوان کردیم اما در عمل برای خریدارانی که در هنگام خرید خودرو به خوبی بازار را بررسی می‌کنند این سه خودرو کاملاً در کلاس‌های متفاوتی قرار می‌گیرند و به نوعی هر یک بر آورده‌کننده نیاز‌های یک گروه ویژه از خریداران هستند.

مگان با توجه به ظاهری که در مقایسه با دو رقیبش اندکی گرد پیری بر روی چهره آن نشسته، با برچسب قیمتی حدود 32 میلیون، بیشتر مناسب خانواده‌ها و افرادی است که بیش از یک رانندگی اسپرت به راحتی رانندگی و جنبه‌های خانوادگی خودرو اهمیت می‌دهند.

از این حیث مگان با فنربندی مناسب و فضای داخلی جادار که رنگ روشن کابین آن را جادارتر از دو رقیب دیگر نشان می‌دهد کاملاً خودروی مناسبی است البته اگر قصد راندن اسپرت با آن را داشته باشید هر چند مگان نا‌امیدتان نمی‌کند اما در مقابل رقبای امروزی ضعیف‌تر است. در مقابل مگان، سراتو قرار دارد که چه در کابین و چه در طراحی بدنه خودرویی کاملاً جوان‌پسند است و با برخورداری از موتور پر قدرت به خوبی از پس فرامین راننده بر‌می‌آید هر چند در این آزمایش در نهایت حریف مزدا3 نشد. طراحی ظاهری این خودرو (و به طور کلی سبک جدید طراحی کیا و البته هیوندای) به گونه‌ای است که بیش از رقبا به چشم می‌آید و از این نظر کاملاً باب میل جوانان اهل مد است اما مشکل این طراحی این است که کمتر از دو رقیب دیگر در یاد‌ها می‌‌ماند و به زودی طراحی آن عادی خواهد شد.

 این خودرو در مقابل قیمت نزدیک به 36 میلیونی خود امکانات کامل‌تری را نسبت به رقبا عرضه می‌کند ضمن آنکه در نهایت خودرویی وارداتی است که در مقابل دو رقیب تولید داخل می‌تواند خریداران خاص خود را بیابد.

در نهایت مزدا‌3 قرار دارد که توانسته به تعادل مناسبی میان یک خودروی سواری اسپرت (البته در کلاس خود) و یک خودروی خانوادگی دست یابد و با بر چسب قیمتی 33.5 میلیون تومانی گزینه مناسبی برای خرید است و در نهایت در آزمایش ما نیز توانست عنوان نخست را از آن خود کند که این امر در تست شتاب‌گیری همزمانی که بین سه خودرو انجام دادیم هم مشخص بود که طی آن مگان در آغاز از دو خودرو عقب افتاد و سراتو هم تنها تا نیمه‌های مسیر توانست پا به پای مزدا 3 براند و این مزدا 3 بود که پیروز میدان شد.


» نظر