سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آزمایش فنی لامبورگینی مورسیهلاگو LP6

لامبورگینی مورسیه لگو فراتر از حد تصور

LAMBORGHINI MURCIELAGO LP640

سکوت و‌ آرامش صبحگاه با صدایی کاملاً پرطنین و رعدآسا بهم می‌خورد. نگاه‌ها به آن سوی خیابان جلب می‌شود.هوای سرد زمستانی سبب شده تا برای گرم کردن خودرو حدود 30 الی 45 دقیقه خودرو را در حالت سکون و روشن قرار بدهیم. سیستم اگزوز خودرو که صدایی بسیار زیاد اما پرطنین دارد زیر پایتان را می‌لرزاند.

این بار نوبت به ملاقات با گاو وحشی ایتالیا می‌رسد. لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 خودرویی که تا به حال تنها دو دستگاه از آن در کشور رویت شده است. اولین دستگاه در سال گذشته وارد کشور شد و بعد از چند بار آمد و رفت به کشور، آذرماه امسال از کشور خارج شد و حالا نوبت به دومین مورسیه‌لاگو LP640 می‌رسد.

در شماره‌های پیشین نیز هر دو خودرو را در کنار هم قرار دادیم و تصاویر آنها را برایتان چاپ کردیم. با هماهنگی‌های لازم توسط مدیریت هنرکده کیانفر مثل همیشه توانستیم ملاقاتی طولانی‌مدت با این خودرو داشته باشیم.

ساعت 9 صبح آزمایش فنی را آغاز کردیم و در ساعت دو بعدازظهر برای صرف ناهار آزمایش را خاتمه دادیم. لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 که در سال 2008 وارد بازار شد نمونه قوی‌تر مورسیه‌لاگو معمولی است.

LP640 ظاهری عضلانی‌تر و اسپرت‌‌تر دارد. در طراحی خودرو خطوط ملایم و تن و تیز به چشم می‌خورد. مورسیه‌لاگو پس از Face Lift در سال 2006 با نام LP640 از ابتدای سال 2008 وارد بازار شد. LP640 برای کسانی که در داستان قرار ندارند چندان تفاوتی با مورسیه‌لاگو معمولی ندارد. اما با کمی ریزبینی تغییرات ظاهری را متوجه خواهیم شد. در قسمت جلو ورودی‌های هوای طرفین سپر از حالت مستطیلی به ذوزنقه‌ای تغییر پیدا کرده‌اند و سپر نیز با طراحی جدید نمایان شده است.

در قسمت کناری رینگ‌های 18 اینچ سفارشی Hrmera در کنار تایرهای Pirelli-PZEROCORSA در ابعاد 245/35ZR18 (جلو) و 235/30ZR18 (عقب) به همراه رکاب‌های اسپرت پهن ابهت خاصی را به خودرو بخشیده است. مخصوصاً زمانی که در موتور و درهای قیچی‌شکل را باز می‌کنید این ابهت دو چندان می‌شود. مورسیه‌لاگو معمولی در قسمت عقب دارای دو ورودی اگزوزدر طرفین سپر بود که در مدل LP640 به یک ورودی چند ضلعی در وسط سپر و دیفیوزر تبدیل شده است و صدایی جذاب‌تر و طنین‌اندازتر تولید می‌کند. دیگر تغییرات در بخش چراغ‌ها به چشم می‌خورد، نمونه معمولی مورسیه‌لاگو از چراغ‌های ساده برخوردار است اما نمونه LP دارای چراغ‌های پیشرفته LED با طرحی جدید که در نمونه کانسپت استوک به چشم می‌خورد، استفاده شده است.

در همین قسمت نیز دیفیوزر جدید به همراه دو ورودی هوای مثلثی در طرفین سپر برای خنک‌کردن رادیاتورها قرار دارد که عمده‌ترین تغییر در همین قسمت به چشم می‌خورد. در موتور مورسیه لاگو در دو نوع شیشه‌ای و فلزی به انتخاب مشتری نصب می‌شود که نمونه مورد آزمایش از نوع فلزی بود.

در قسمت عقب نیز یک دوربین کوچک جهت حرکت راحت‌تر با دنده عقب نصب شده است که در طول آزمایش زمانی که از دنده عقب استفاده کردیم LCD به هیچ عنوان تصویر پشت خودرو را نشان نمی‌داد. استفاده از شاسی لوله‌ای از جنس فولاد با مقاومت بالا به همراه مواد کامپوزیتی و استیل باعث شده تا وزن کلی مورسیه‌لاگو LP640 به 1690 کیلوگرم برسد. بعد از بررسی ظاهری و گرم شدن کامل خودرو آماده می‌شویم تا آزمایش فنی را آغاز کنیم. مثل همیشه به همراه راننده حرفه‌ای که خودروهای فراوانی نظیر SLR مک‌لارن، لامبورگینی مورسیه‌لاگو و گالاردو، آئودی R8،‌ فراری F430، پورشه کاررا GT، مرسدس‌بنز CL63AMG، دوج وایپر و ... را رانندگی کرده است.برنامه را شروع می‌کنیم.

برای ورود به کابین دستگیره‌های در را که همانند آستون مارتین ونتیج به صورت الاکلنگی است فشارمی دهیم. دستگیره را کمی به سمت بالا بکشید، اما برای بالا بردن در باید نیروی بیشتری وارد کنید. از نمای بیرون، کابین برای شما تنگ و کوچک به نظر می‌رسد، ولی زمانی که وارد کابین می‌شوید فضای دور از انتظار را ملاحظه می‌کنید.برای سوار شدن حتماً مراقب سرتان باشید تا با در اثبات نکند. سوار و پیاده شدن برای کسانی که اولین بار سوار مورسیه‌لاگو می‌شوند کمی دشوار است.کابین همانند ظاهرخودرو اخمو و خشن است، با این تفاوت که در برخی از قسمت‌ها رگه‌هایی از اسپرت‌بودن به چشم می‌خورد.

زمانی که بر روی صندلی‌های اسپرت قرار می‌گیرید به خاطر گودی و ارتفاع زیاد به سختی قادر هستید جلوی خودرو را ببینید. صندلی‌ها به خوبی شما را در برگرفته است،اما سفت بودن صندلی‌ها به شما نشان خواهد داد که صندلی‌های گالاردو نرم‌تر و راحت‌تر هستند.

به درخواست مالک تودوزی داخل کابین به جای چرم از جیر همرنگ بدنه و فیبرکربن استفاده شده است.برخی قسمت‌ها نظیر داشبورد، غربیلک فرمان، ستون‌ها و قسمت کناری صندلی‌ها از چرم طبیعی تهیه شده است. در داخل کابین تودری‌ها، بخش میانی صندلی‌ ، کف پایی‌ها، دیواره کناری کنسول از جیر تهیه شده است که با رنگ زرد بدنه هماهنگی خاصی دارد. کنسول میانی، پدال‌های تعویض‌دنده پشت فرمان، بخش کوچکی از غربیلک فرمان، ترمز دستی، قاب دور صفحه کیلومترشمار و قاب دور کلیدهای سمت چپ راننده از فیبرکربن تهیه شده است.

در بالای کنسول میانی دو دریچه تهویه هوا قرار دارد، در پایین آن عبارت Lamborghini بر روی درپوش سیستم تهویه حک شده است که با کشیدن آن به سمت بالا می‌توانید سیستم تهویه مطبوع را تنظیم کنید. در همین قسمت سیستم صوتی و تصویری استریو کن‌وود با قابلیت پخش فایل‌های DVD، MP3 و WMA به همراه یک مانیتور 5/6 اینچی لمسی قرار دارد. بر روی کنسول میانی نیز شما قادر هستید آینه‌های برقی جانبی و ارتفاع خودرو را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید در صورت لزوم سیستم TCS را غیرفعال کنید. برای آنکه عمل خنک‌‌کاری پیشرانه در ترافیک و روزهای گرم راحت‌تر صورت گیرد می‌توانید به کمک دکمه قرار گرفته بر روی کنسول مرکزی هواکش‌های پشت شیشه‌های جانبی را باز کنید. دکمه‌های انتخاب حالت رانندگی (اسپرت و لغزنده، برفی) بازکن در باک سوخت، جمع‌کن آینه‌ها، چراغ هشداردهنده و بالابر شیشه‌ها نیز در همین قسمت به چشم می‌خورد.

دستگیره‌‌های داخلی در نیز شبیه به جاسیگاری است اما با کشیدن یک طرف به سمت بالا در باز می‌شود. نوبت به رانندگی می‌رسد، سوئیچ را در جای مخصوص قرار داده و پیشرانه را روشن می‌کنیم. صدایی کاملاً پرطنین درون کابین را به لرزه انداخت. وجود پیشرانه در عقب و سیستم اگزوز باعث می‌شود زمانی که درون کابین قرار دارید صدایی فراتر از حد تصور را بشنوید. بسیاری از دوستان در مورد نحوه حرکت با این‌گونه خودروها سئوالات متعددی داشتند. خیلی راحتی و ساده می‌توان توضیح داد. برای حرکت بعد از تنظیم صندلی توسط اهرم‌های دستی کناری و تنظیم آینه‌ها ترمز دستی را خوابانده، پدال تعویض دنده در سمت راست فرمان را فشار می‌دهیم. مورسیه‌لاگو دارای یک جعبه‌دنده شش سرعته سکوئنشال است. زمانی که شما پدال دنده را فشار می‌دهید همانند این است که در ماشین‌های با گیربکس دستی کلاچ را گرفته و دنده یک را درگیر می‌کنید در این مدت تا گاز ندهید خودرو حرکت نمی‌کند. به همین خاطر در کوچک‌ترین ترافیک برای کاهش استهلاک صفحه کلاچ مورسیه‌لاگو، باید جعبه‌دنده رادر حالت خلاص قرار دهید. برای خلاص نمودن جعبه‌دنده باید به طور همزمان هر دو پدال پشت فرمان را فشار دهید.

این نکته شاید برای بسیاری از مخاطبین تکراری بوده اما تعداد اندکی از مخاطبین که با چنین جعبه‌دنده‌هایی برخورد نداشته‌اند شاید جالب به نظر رسد. پس تا به اینجای کار با کمال خونسردی و بدون هیچ دلهره‌ای رانندگی خود را ادامه می‌دهیم. نکته دیگری که باید در حین رانندگی با مورسیه‌لاگو LP640 به آن توجه کرد صدای سیستم صوتی است. شما برای گوش دادن به موسیقی موردنظر خود حتماً باید صدای آن را افزایش دهید یا آنکه سرعت خودرو را کاهش دهید، زیرا صدای سیستم اگزوز و پیشرانه سمفونی جداگانه‌ای را برای شما ایجاد می کند. از همان ابتدای حرکت شتاب باورنکردنی این هیولا شما را در صندلی فرو می‌برد، تعویض دنده در همان دورهای آغازین (3000- 4000) صورت می‌گرفت تا صدای زوزه پیشرانه و سیستم اگزوز برای دیگران آزارهنده نباشد. اما باز هم در چنین دورهایی صدایی کاملاً متفاوت به گوش می‌رسید.

ارتفاع خودرو با سطح زمین به کمتر از چهار بند انگشت می‌رسید اما عبور از ناهمواری‌ها چندان مشکلی را برای خودرو ایجاد نمی‌کند. نامرغوب‌بودن آسفالت خیابان‌ها و اتوبان‌ها باعث می‌شد تا کابین بیش از حد به لرزه و کوبش درآید که در مدت چند ساعت رانندگی مداوم کلافه‌کننده است.

لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 از یک پیشرانه قدرتمند 12 سیلندر خورجینی برخوردار است که قادر به تولید 640 اسب‌بخار قدرت در دور موتور 8000 دقیقه و حداکثر گشتاور 660 نیوتن‌متر در دور موتور 6000 دقیقه است.این گاو وحشی ایتالیایی به کمک این پیشرانه و جعبه‌دنده دستی خود قادر است ظرف مدت زمان 4/3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد و اگر شما راننده‌ای حرفه‌ای هستید و مکان کاملاً صاف و خلوت سراغ دارید حتماً پیشنهاد می‌کنیم تا با حداکثر سرعت 330 کیلومتر در ساعت با این خودرو رانندگی کنید و ببینید که مناظر اطرافتان چگونه کشیده می‌شوند.

در آزمایش رانندگی با لامبورگینی گالاردو اسپایدر توانستیم به سرعت 180 کیلومتر در ساعت دست یابیم اما در این آزمایش بالاترین سرعتی که توانستیم به آن دست یابیم 140 کیلومتر در ساعت بود. وجود سیستم چهارچرخ متحرک با اعمال نیروی 30درصدی به جلو و 70درصدی به عقب و ارتفاع1132 میلی متر از سطح زمین باعث می‌گردد تا مورسیه‌لاگو در تمامی سرعت‌ها چسبندگی و هندلینگ فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهد.

از نظر ایمنی نیز این خودرو با تمامی قوانین مطابقت داشته و با استفاده از ترمزهای خنک شونده سفارشی از جنس فیبرکربن سرامیک در اندازه 36× 380 میلی‌متر با شش پیستون و دو ایربگ برای سرنشینان آرامش را به شما هدیه خواهد کرد. در حین حرکت چند باری اقدام به شتابگیری ناگهانی کردیم، خودرو به خوبی از جای خود کنده می‌شد اما در تمامی شتابگیری وزن 1690 کیلوگرمی کاملاً شما را متوجه می‌ساخت که خودروی شما دارای اضافه وزن است.ناگفته نماند مرغوب‌نبودن سوخت مصرفی در کشور برای خودرو کمی مشکل‌ساز است. در حین حرکت بسیاری از جوانان علاقه‌مند به خودرو با زدن بوق و چراغ در پشت خودرو باعث ترافیک شدند و کار را برای عکاسی جهت تهیه تصاویر دشوار ساختند. به همین خاطر با کمی نیش گاز در چند ثانیه از میان خودروها عبور کردن و به مکانی کاملاً خلوت جهت انجام آزمایش‌های دیگر می‌رویم. همان‌طور که گفته شد LP640 دارای شتاب صفر تا 100، 4/3 ثانیه است که این عدد با چند بار آزمایش گوناگون و در بهترین شرایط (حالت اسپرت جعبه‌دنده) به 8/3 ثانیه رسید. مسیر صاف و خلوت این اجازه را به ما داد تا به سرعت 140 کیلومتر دست یابیم که با نزدیک‌شدن به انتهای مسیر این پدال ترمز و سیستم ترمزها بود که وارد عمل شدند و خودرو را به راحتی کنترل و متوقف کرد. البته در طول مسیر رانندگی داخل شهر برای کاهش سرعت بیشتر از معکوس کردن جعبه‌دنده استفاده می‌شد تا پدال ترمز لامبورگینی مورسیه‌لاگو به عنوان یکی از سوپراسپرت‌های پر مصرف جهان شناخته می‌شود. این خودرو به طور میانگین در هر 100 کیلومتر 23 لیتر بنزین مصرف می‌کند. اما خودرو مورد آزمایش چنین رقمی را نشان نمی‌داد و میزان مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر را بیش‌تر از 26 لیتر نشان می‌داد، به گفته یکی از دوستان با هر بار تخته گاز می‌توانید تکان خوردن عقربه بنزین را مشاهده کنید.

نکته جالبی که در حین قدم زدن کنار خودرو توجه‌ام را جلب کرد بزرگ‌بودن ورودی هوای رکاب سمت راننده بود که با کمی دقت از نظر ظاهری نیز با ورودی سمت راست متفاوت‌تر به نظر می‌رسد. دلیل این بزرگی به خاطر وجود مخزن روغن در سمت چپ خودرو بود. بعد از آزمایش چند ساعته و اتمام کامل باک بنزین خودرو را نزد مالک می‌بریم.

مورسیه لاگو LP640 باتوجه به ابعاد بزرگ و پهن و ارتفاع کوتاه در میان دیگر خودروها همانند یک گاو پیشانی سفید است. کسانی که این خودرو را در پارکینگ منزل خود دارند نباید از این خودرو انتظارات دیگر خودروهای داخل پارکینگ خود را داشته باشند. زیرا مورسیه‌لاگو داستانی کاملاً متفاوت دارد.

مشخصات فنی:

آرایش پیشرانه:12V

قدرت پیشرانه:640 اسب بخار

حجم پیشرانه:6.5لیتر

وضعیت انتقال قدرت:چهار چرخ محرک

طول:4610(میلی متر)

ارتفاع:1132(میلی متر)

پهنا:2057(میلی متر)

فاصله بین دو محور:2664(میلی متر)

وزن خالص:1650کیلوگرم

شتاب صفرتا 60 مایل:3.4 ثانیه

شتاب صفر تا 100 مایل:8.1 ثانیه

شتاب صفر تا 150 مایل:16.1 ثانیه

حداکثر سرعت:330 کیلومتر درساعت

 


» نظر