سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع اسپرت پژو پارس


» نظر

بیلیارد وانت 2009


» نظر

سمند وپاترول اسپرت

3sut.com%20Sport%20car%202%20%289%29.jpg
» نظر

210000


» نظر

2009

گزارشی از اسپرت کردن خودرو در ایران

 

 

تقاضا را شناسایی و استاندارد آن را ارایه کنیم تا از بروز حوادث و شرایط ناجور جلوگیری کنیم. اگر تغییراتی انجام می دهیم بگوییم که فقط ماشین برای پیست مسابقه است و برای بزرگراه همت نیست.

عشق به ماشینها را می توانید همه جا پیدا کنید، از حوالی میدان خراسان گرفته تا خیابان سورنا که روزگاری بهشت ماشین بازها بود و هنوز هم با آمدن ماشینهای خارجی پرسرعت و لوکس به طریق دیگری داغی خود را حفظ کرده است.

سورنایی که روزگاری پیکان جوانان گوجه ای زیادی برای متفاوت شدن دکور داخلی و وضعیت ظاهری و البته پر سرعت شدن موتور خود به آن وارد شدند تا با هیبتی متفاوت از آنچه که ایران خودرو سالها وارد بازار کرد در خیابانهای تهران چرخ بزنند.

 

پی کی با موتور مزدا می پسندید؟

"حامدی" دو سال اسپورت کار ماشین در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: بعضی ها موتور مزدا و فورد را روی ماشینشان می گذارند. موتور مزدا را هم که برای هر ماشینی می گذارد که اگر بخواهی روی پراید سوارش کنی باید حدود یک میلیون و 100 هزار تومان هزینه کنی و اگر ماشینت پژو 206 باشد نزدیک یک میلیون و 600 هزار تومان. بعد هم ادامه می دهد که شاید قیمت خود موتور600-500 هزار تومان باشد اما سوار کردن آن روی ماشین بسته به مدل ماشین قیمت ها را متفاوت می کند.

البته به جای تعویض، موتور ماشین را هم تقویت می کنند و حامدی در این باره می گوید:" فرد مکانیک، موتور را تعمیر می کند که حدود 400 هزارتومان هزینه می برد؛ سرسیلندر ماشین تراشکاری می رود و سر سوپاپ ها و برخی قطعات داخل موتور عوض می شود." البته یادآور هم می شود که کار کاملا تخصصی انجام می شود و " همین طوری نمی توان دیمی کار کرد و روی حساب و کتاب کار می کنند." با تغییرات روی موتور توسط متخصصان بازاری سرعت و شتاب ماشین بالا می رود. حالا فکر کنید روی پی کی موتور مزدا بگذارند!

اسپورت کار ، عوض کردن صندلی ماشین، پشت کیلومتر شمار، عوض کردن سیستم، سانروف گذاشتن روی سقف را ( برش دادن سقف و گذاشتن یک شیشه تلقی برای تهویه و کلاس کار) از متداول ترین کارها در اسپورت ماشین می داند.

حامدی در ادامه هم یادآور می شود : دیگر دوره اسپورت کردن تمام شده و الان بیشتر، کسانی ماشین خودشان را اسپورت می کنند که خیلی عشق ماشین هستند یا پولشان از پارو بالا می رود ،سابق کسانی بودند که پیکان اسپورت می کردند و لوازم لوکس و فابریک رویش می گذاشتند، الان نه! فقط 4 تا چراغ عوض می کنند و سقف و رینگ و سیستم یا تعویض دکور داخلی ماشین. وی همچنین پژو 206، 405، پرشیا و پراید را بیشترین متقاضیان اسپورت شدن عنوان می کند.

متولی خاصی برای اسپورت کردن ماشین ها وجود ندارد

"رمضان شرقی"- مدیر عامل شرکت مهندسی بازرگانی خودروی سایپا - درباره تغییراتی که تحت عنوان اسپورت کردن ماشین انجام می شود، می گوید:" برای هر خودرویی در بحث رینگ و لاستیک تعریف وجود دارد؛ اینکه اینچ و عرض و ارتفاع لاستیک چقدر باشد. کاری که در بازار انجام می شود بیشتر روی قشنگی ماشین است و اسپورت کردن از دید جوانان. مجموع کارهایی هم که انجام می شود به بدنه ماشین آسیب وارد می کند ،به فرض پژو 206 باید اینچ مشخصی داشته باشد(15) برای اینکه اینچ بالاتری بهش دهند(17) مجبور می شوند بخش هایی از گل گیر را که بدنه را دوبل کرده و از لغی و دفورمه شدن محافظت می کند، آن تکه را سنگ می گیرند تا زمانی که در دست انداز می افتد با قسمت بالای گلگیر ها برخورد نکند. ممکن است برخی کارها که در بازار انجام می شود آسیبی نرساند اما کارهای انجام شده مطابق استاندارد نیست برای مثال ارتفاع خودرو را کم و یا زیاد می کنند. تغییر ارتفاع باید اصولی باشد که به فرض روی مرکز ثقل خودرو تاثیر منفی نگذارد و بحث های زیادی دیگری که بوجود می آید.

وی در این باره تصریح می کند: "هر تغییری روی ماشین باید تاییدهای لازم مراجه ذی ربط را داشته باشد وقتی در پراید موتور مزدا 1600 را سوار می کنی، ممکن است سرعتش زیادتر شود اما از جهت تخصصی و فنی معلوم نیست که خودور متعادل باشد اگر حتی قرار است ماشین مسابقه هم ساخته شود، باید طبق استانداردهای خودش عمل شود کارهای انجام شده در بازار، لوازم اضافی است و استانداردی کارهایشان قابل تایید نیست و بیشتر جنبه سلیقه ای و درآمدی دارد وقتی خودرو از استاندارد خارج می شود ریسکش هم بالا می رود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما صنعت خودرو موتور محرکه بخشی از اقتصاد است، می افزاید:" در تمام شهرهای کشور بخش عمده از اشتغال متعلق به خودرو و صنایع وابسته به خودرو است. در هر شهر کوچکی تعویض روغنی و مکانیکی های متعدد وجود دارد اگر ساختاری فکر کنیم تمام اینها باید تجمیع شوند تا استاندارد‌سازی ها از همان جا شروع شود و هرکاری قرار است، انجام شود استاندارد باشد."

شرقی بابیان اینکه "متولی خاصی برای تغییر در موتور و بدنه طبق سلیقه دارندگان خودرو وجود ندارد،" ادامه می دهد: زمانی که زانتیا وارد کشور شد حدود 19 موتور داشت که می توانست رویش سوار شود. این استانداردی است که خودروسازها دارند در ایران هم به فرض پژو 206 چند تا ورژن موتوری بهش می خورد که این استانداردش است اما برای تغییر پیکان و پراید و برخی دیگر از ماشینها اگر خود کارخانه این کار را انجام ندهد در بیرون متولی خاصی ندارد که استانداری برایش تعریف شده باشد و مجوزی برای این کار داشته باشد. کسانی که در بیرون این کار را انجام می دهند باید تحت شرایطی با ارگانی هماهنگ شوند که نظارت کننده یا راهبردی است."

وی تصریح می کند: " بهتر است کسانی که کار اسپورت خودرو را انجام می دهند زیر نظر خورود ساز یا زیر مجموعه موسسات استاندارد باشند یا جایی بر کار آنها نظارت داشته باشد و به نظر من نباید فقط نه بگوییم. تقاضا را شناسایی کنیم و با استاندارد آن را ارایه کنیم تا از بروز حوادث و شرایط ناجور جلوگیری کنیم. یا اگر تغییراتی انجام می دهیم بگوییم که فقط ماشین برای پیست مسابقه است و برای بزرگراه همت نیست. "

شرقی معتقد است: باید پیست های اتومبیل رانی را گسترش دهیم که افراد علاقمند با امنیت کامل و با حفظ ایمنی بتوانند با سرعت بالا برانند و ادامه می دهد:" اینها مسایلی است که باید در جایگاه خودش به آن پرداخته شود و به مرور بخش خصوص هم وارد کار شود. خیلی ها علاقمند هستند که این موارد را توسعه دهند و خود همین ها ایجاد اشتغال می کند."

وی همچنین درباره قیمت های نامتعارفی که در بازار برای انواع اسپورت کردن ماشین ها وجود دارد، گفت:" اگر کارها طبق استاندارد پیش برود قیمت ها غیر متعادرف نخواهد شد قیمت های غیرمتعادل متعلق به زمانی است که جامعه نسب به مسئله ای سکوت می کند و جای سوء استفاده برای برخی ها باز می شود."

سورنا در قبضه برندهای معروف

یکی از فروشندگان در سورنا در باره اجناس موجود در بازار داغ اسپورت ماشین می گوید: "بیشتر اجناسی که برای اسپورت کردن ماشین به کار برده می شود خارجی هستند نوع ایرانیشان هم وجود دارد اما خارجی‌ آن ارزانتر است چون ساخت آنها در داخل هزینه بالایی می برد. "

وی درباره چگونگی وارد شدن مدلهای جدید اسپورت به بازار می گوید:" برخی کارخانه ها از روی مدل ها کپی می زنند اما بیشتر مدل های نو و تازه متعلق به کارخانه هایی است که برند می زنند بعضی محصولات مثل سپر و چراغ و ... محصولاتی هستند که در ایران تولید می شود اما لوازمی مثل ضبط صوت را کار خانه های بزرگ می زنند و سایرین نیز از رویشان کپی می کنند اما بیشتر بازار ایران دست برندهاست."

وی در همین زمینه ادامه می دهد:" برخی مدل های اسپورت کردن سلیقه ای است برای مثال افرادی هستند که آینه ماشینی را روی ماشین دیگر سوار می کنند. برخی مدل ها از خارج می آیند و برخی دیگر به طور انحصاری مال ایران هستند که هیچ جای دیگر روی هیچ خودرویی انجام نمی شود."

البته وی هم درباره کسادی بازار اسپورت نظر موافقی دارد و می گوید:" از زمانی که ماشین های مدل بالا آمده است کسی دنبال تیونینگ کردن ماشین نیست. آن مال زمانی بود که واردات ماشین خارجی نداشتیم چند ماشین خاص بیشتر نبود برای همین علاقه به تیونیک زیاد بود از زمانی که ماشین های وارداتی آمده بازار اسپورت روند معکوسی گرفته و اگر هم چیزی اضافه می کنند محصولات مصرفی است مثل باربند اسکی. کسی برای زیبایی چیزی نصب نمی کند الان بیشتر لوازم صوتی و حفاظتی را اضافه می کنند.

این فروشنده کمترین و بیشترین هزینه ای که تاکنون مشتریانش برای نصب سیستم صوتی روی ماشینشان پرداختند از 60 هزار تومان تا 9 میلیون عنوان می کند و اظهار می دارد: در برخی از موارد قیمت سیستم های صوتی با لوازم جانبی خودرو بیش از قیمت واقعی خودرو است به طوریکه سیستم 9 میلیون تومانی روی خودروی ارزان قیمت نصب می شود.

وی درباره دست کاری کردن موتور ماشین ها می گوید:" دست کاری موتور برای ماشین های رالی است و برخی فروشگاه ها برای ماشین های رالی زیر نظر فدراسیون این کار را انجام می دهند. تعویض موتور هزینه بالایی دارد و اگر پلیس ببیند برخورد می کند. برای همین افراد فقط برای رالی این کار انجام می دهند. از زمانی هم که ماشین تندرو آمده این کار کمتر انجام می شود و بیشتر تغییر روی سیستم صوتی است و گارد جلو و عقب و باربند."



» نظر

پراید اسپرت

http://i14.tinypic.com/2yw9x6h.jpg
» نظر

پارس اسپرت

http://www.hamseda.ir/files/fa/news/1387/11/10/5909_460.jpg
» نظر

ایران گرگان


» نظر

ماکسیما اسپرت2010


» نظر

ماشین های اسپرت ایرانی و خارجی


» نظر
   1   2   3      >